TEKAN 'SIGN IN' NANTI KITA CUTI SAMA-SAMA EKK...

Saturday, February 19, 2011

BATAM ISLAND CINTAKU DI LAUTAN BIRU (PART 3)

 
BATAM ISLAND CINTAKU DI LAUTAN BIRU (PART 3)

Dah tiba part 3 dah ekk.. diam tak diam... ewahh.. cewahh.. cewahh.. tajuk bukan memain lagi ekk.. boleh giteww??? gituh! kali ini i nak share dengan you all percutian di lautan biru.. walaupun air di tengah lautan tu kekadang hitam dan gelap... eee.. atut! berserah ajelah pada TUHAN YANG MAHA ESA ekk.. Insyallah Selamat.... ni cerita nak ke Batam Island ler ni ekk.. berangkat dari TERMINAL THE ZON JOHOR BAHARU.... memang selesa dan tak ler sesak di terminal tu... Ferry nak ke Batam Island pun banyak... besar.. selesa dan berhawa dingin! tapi yang paling syiok.... sekali... duduk di atas dek ferry tu ekk.. i suka sangat... sebab i ni memang ler pencinta lautan, kehijauan dan apa jua pemandangan... kiranya shopping jatuh no 2! tetiba ekk.. giteww... tulis nota ini juga tips....:):):)

JOM!! BERCUTI DI LAUTAN BIRU!!!
BATAM ISLAND... 
The ZON Ferry Terminal in Stulang Laut, Johor Bahru is an official seaport and an international entry point in Southern Malaysia with ferry services to several international destinations, including Batam and Bintan Islands in Indonesia. Ferries operating the routes are spacious, fully air-conditioned and comfortable with various capacities of high speed monohaul & catamaran ferries. Only 90 minutes to Batam Island(Batam Center) and 150 minutes to Bintan Island(Tanjung Pinang).

Facilities and Services

- 2 floating pontoons with 4 berthing bays with potential extension as required
- Capable of handling up to 8 ferries per hour
- Sea-traffic control tower
- Complete C.I.Q (Customs and Immigration) facilities for international departure and arrival
- International and domestic departure halls
- Fully computerized ticketing systems
- Fully air-conditioned ferry terminal with large seating capacity
THE ZON --> BATAM BATAM --> THE ZON (Indonesia Time)
0730 1330 0730 1330
0830 1430 0830 1430
0930 1530 0930 1530
1030 1630 1030 1615
1130 1730 1130 1700
1230 1830 1230 1745
THE ZON --> BINTAN BINTAN --> THE ZON (Indonesia Time)
0930
0700
1300   1230  
1700   1500  
- Ferry operation hours: 7.00am to 9.00pm daily
- The above ferry schedule is subjected to change without prior notice.
- Please contact our ticketing reservation at +607-221 1677 for actual departure time.
MV LONG JIE - ZON Ferry Schedule (Eff. 14 May 2010)
Monday, Wednesday & Saturday
Open Close Ferry Time from LONG JIE
0830 0955 1145
1100 1315 1515
1530 1645 2100(Mon/Wed)


2015(Sat only)
Tuesday, Friday & Sunday
Open Close Ferry Time from LONG JIE
1100 1315 1745
1700 1915 2115
Thursday no ferry.
Counter will be closed 15 minutes before departure.
Management reserved the rights to change the schedule without prior notice.
Asian Cruise SDN BHD: Reservation - please call +6012-771 8335 / +6014-270 6592
Ticketing counter price at The ZON Ferry Terminal, Stulang Laut Johor Bahru
From Destination Adult Children
    One Way Two Way One Way Two Way
The ZON Batam RM 69 RM 110 RM 46 RM 69
The ZON Bintan RM 86 RM 144 RM 54 RM 86
Note:-
- Seaport tax charges is RM10.00 per passenger for International Departure from The ZON Ferry Terminal, Stulang Laut.
- Children age 3 years old and below are only subject to seaport tax and no ticket required.
- Passengers must be at the ferry terminal 30 minutes before ferry departure.

JOM!!! NAIK FERRY!!! KE...
BATAM ISLAND
HAH! tu dia posing berani terjun laut! baekk punya... percutian ke Batam Island kali ini bersama My Hero yang sulong tu Amin Mustaqiim Shah 17th, my beloved sista Shelly and MY LOVELY hubby Pak Habibi yang montel dan comel tebal tu ekk... hehe... pakaian haruslah ringkas... kasut kanvas dan jangan pakai selipar kang tercicir kat tangga masa nak naik ke atas dek ferry tu ekk....jangan bawak handbag... sekadar beg silang oke.. dan jangan lupa telan pil mabuk sejam sebelum bertolak nak di lambung atas dek tu ekk..... sebiji pil mabuk hanya 20 sen so beli 20 bijik! untuk kesejahteraan bersama ahakz! tulis nota ini juga tips....:):):)
 adehh.. dehh.. dehh.. dah start ler tu posing ala-ala gedikz! tak per asalkan you all tahu yang i sekarang ini berada di dalam ferry nak ke BATAM ISLAND.... selesa dan berhawa dingin... apa yang ada sha???
ada life jackets.. betul-betul dok kat atas kepala you all ekk... kalau nak pakai jam tu pakailah ekk.. tak de sesapa pun marah.. krew kat dalam ferry tu memang baik hati dan peramah.... tanya di mana toilet???? dia akan tunjuk toilet ekk.. baikkan.. tapi i syorkan you all tolong jangan gunakan toilet yang ada di dalam ferry atau tempat cenggitu ekk.. nak tahu sebab apa??? meh sini duk dekat sikit akak nak beritahu.. sebab kat situ ramai orang yang naik ferry... ramai yang menggunakan tandas yang ko masuk pusing pun salah... tak pusing pun memang cenggitu jerk besornya... so demi menggelakkan kena dyrea... baik jangan ekk.. i memang tetempat camtu.. sorry.. rasa nak terkucil cam mana pun ku tahan jua.... cewahh..... tulis nota ini juga tips....:):):)
PheeewwiiiitTTtttttttt..... kerusi yang selesa... tak ada bekas cekelat atau pun eskrem.. tak ada sampah dan memang selesa ekk... kat depan tu ada tv.. siap ada launge lagi you nak karaoke pun boleh... itu tak memberi apa-apa kesan buat ku oke... meh.. meh.... ikut i ekk.....
Ahakz! ini pengakuan jujur ekk... kami bertiga naik dek... pak habibi dok diam kat bawah dek... psst.. meh dekat sikit.. pah habibi i tu kan.. kan... pemalu orangnya ahakz! gerun pun ya! dia takut tercampak dari atas dek ferry tu oke! cettt... ajal dan maut di tangan TUHAN Oke... hehhe.... yakin dan beranilah ekk.. jangan risau oke.... tulis nota ini juga tips....:):):)

 Ahaa..... amacam.... Amin dah tercegat atas dek tu... nyambil melihat keindahan yang terbentang dari atas dek tu ekk.. i tak mo tunjuk dulu gambor pemandangan.. i nak tunjuk dengan you all dulu posing i berani terjun ke laut! ada berani???? mengader ko shasha!!!!..................... tulis dalam nota jangan ikut kepala si shasha tuh! gituh!...:):):)

You All nak kata apa... katalah... walaupun anak i dah besor panjang... dia begitu bangga mendapat ibu merangkap seorang kakak sulong oke! hehe.. dan juga sista i si shelly tu manjang posing ala-ala gimau gituh! gedikz ko shelly... ko tak pulak sha???? setakat ni tak terasa begitewwww.....kata teruja.. kata senyuman itu satu sedekah.. okay ler sesaje ekk.. sesiapa yang rasa terganggu.. sila abaikan... yang rasa oke sila... tulis nota ini juga tips....:):):)
dah banyak kali ke Batam Island so you all jangan pulak confused ekk.. jap si sha pakai baju ni... jap tukar baju ni hehe.. gambar ni i campurkan.. yer ler termasuk album lelama tu.. baru ada blogs ler katakan tu yang baru nak share ni ekk.. hah! tengok tu tangan amin dah ternaik tu... jom jengah apa yang amin tunjukkan ekk..
 kalau dah menyengih cenggitu guper... bermakna i memang... hatiku sedang berbunga-bunga melihat keindahan alam semesta yang terbentang luas ciptaan YANG MAHA ESA... SUBHANNALLAH........
yek eleee.. muka i lagi.. sorry ler ekk... i teredit gambor muka i banyak sesangat... sebenarnya... tu.. pemandangan di belakang i tu.... macam canvas! macam lukisan.... i suka! macam dalam studio pun ye kan??? so jangan lupa bila dok atas dek tu.. snap ler apa jua pemandangan yang indah depan mata tu ekk.. kerana esok, semalam, kelmarin, lusa ehhh.. apa punya susunan ni ekk.. tak akan serupa! tak akan sama! so ingat pentingnya kamera...... tulis nota ini juga tips....:):):)
i lagik! hehe... jangan tengok i oke.. i pun tengah tengok atas langit tu ekk.. the sky is blue......
MASA NI SPEECHLEESS...... dengan bayaran tiket FERRY pergi dan pulang sebanyak RM120... ini yang di hidangkan di atas dek tu.... memang cantik! jangan lupa snap gambor..  tulis nota ini juga tips....:):):)
tu yang kecik tenonet tu, tu pun ferry dari Batam Island nak ke Terminal JOhor Baharu ekk... hi tawan-tawan..... say hi oke!
air yang tenang jangan sangka tiada buaya.. menyelit sikit... jangan ingat laut tu tenang.. tetiba ko duduk atas dek tu posing macam nak rak tetiba hujan! so beringat-ingat ekk.. sediakan payung sebelum hujan!  tulis nota ini juga tips....:):):)

setiap saat duduk di atas dek tu ekk.. ada aje kapal-kapal besor yang lalu... best betullah... tetiba jakun! memang i jenis jakun... sebab i duk atas darat oke.. so pengalaman cenggini guper jarang-jarang dapat oke.. pastu kapal tu belum tahu nanti masa balik ada lagi lalu kat situ ekk.. ekk.... jangan lupa tangkap gambor.. tulis nota ini juga tips....:):):)
 
PON! PON! sesiapa yang ada sakit jantung tidak di galakkan duduk atas dek oke.. duk dediam kat bawah nu haa...tulis nota ini juga tips....:):):)
 cahaya matahari di celah awan tebal............ :):):)
 macam dalam citer TITANIC pun ada hehe....
wah..... pulau cenonet... kalau tak salah ni PULAU UBIN SINGAPORE... correct me if im wrong... buku nota masa tu melayang di terbangkan dek angin kencang! pen pun hehe.... jadi kalau nak menulis tu pegang kekuat ekk... takut terbang dan melayang ke tengah lautan...tulis nota ini juga tips....:):):)
PON! PON! lagi kapal besor....lalu ekk.. masa tu terasa ferry yang kami naik tu kecik cenonet.. hah! masa tu ada rasa takut sket.. cikett jerk... jangan risau... kapal ada break! erkk.. ada ka????? mana ada! Kapal cuma ada SAUH atau ANCHOR! tulis nota ini juga tips....:):):)


 bukan kami jer duk melihat pemandangan atas dek tu oke.. ramai lagi.. dari India mari pun ada ekk..
 Ada banyak kapal-kapal besor ekk.. kalau tak silap ni masa nak lalu celah Singapore ni... kalau tak salahlah.. kan i dah kata nota i terbang dengan pen sekali oke.. so sekarang ni dok main agak-agak ekk... tulis nota ini juga tips....:):):) tak nak tulis pun tak pe ahakz!
dedolu masa jeman sekolah ingat lagi cikgu ajar kategori jenis awan! sekarang bila tengok aje awan cantik cenggitu... EH! awan! tu jerk ekk.. lebih tak ingat dah hehee...
WahhhhhhHHHHHHHH!!!! dah nampak BATAM ISLAND lahhhh... Syukur ALhamdulillah akhirnya.. sampai jugak ekk.. ekk...
"YOU JUMP! I WON'T JUMP! OKE!' kisah cinta yang tak berbaloi di tiru ekk. i sesaja jer test and try hehe.. okay ler dah pun sampai BATAM ISLAND... nanti i sambung lagi ekk... PART 4, 5, 6 dan bla..bla.. bla...
lepas ni nanti i nak share pasal makan pulak kat BATAM ISLAND ekk.. dengan duit berjuta-juta RUPIAH tu tetiba i rasa macam nak beli BATAM ISLAND TU ekk.. ekk... boleh gitu???? bermimpi ngeri ler tuh! hehe...

TIPS UNTUK NAIK FERRY : (IN MY WAY)
  • Beli tiket awal sejam sebelum waktu berlepas
  • Pastikan membawa beg galas jadi senang nak bawa di bahu sepanjang berada di atas dek... kerana malang tidak berbau ekk.. walaupun i tell you memang layanan oleh KREW di dalam Ferry tu i bagi markah 8/10!!
  • Pakailah kasut kanvas atau snickers
  • bawa kuaci... percayalah.. setiap kali ke BATAM ISLAND i akan beli kuaci bunga matahari.. sepeket besar... bila ko kunyah sampai separuh peket aje.. tandanya nak sampai.. i dah buat berkali-kali oke.. memang sukatan kuaci tu untuk perjalanan pergi dan untuk pulang! ahakz! serius ni oke..:):)
  • borang passport untuk ke BATAM ISLAND nanti dalam Ferry tu Krew tu bagi so isi ler ekk.. ikut no passport anda oke, not my passort hehe...
  • lagi satu... ermmm.. bawak ler bekal air mineral.. walaupun kat situ ada air mineral percuma!
  • jangan guna tandas dalam Ferry atau di mana sahaja tempat awam yang ramai orang.. elakkan kena dyrea... INI PESANAN DARI I.. SANGAT PENTING.. nanti dah sakit macam mana nak cuti?? you tell me oke...
  • ermm.. rasanya itu aje kot.. nanti kalau ingat lagi i update kat sini ekk..
WALAUPUN HANYA 45 MINIT ATAU SEJAM ATAS DEK FERRY TU... PENGALAMAN DAN SAAT INDAH MENIKMATI KEINDAHAN SEMULAJADI CIPTAAN YANG MAHA ESA CUKUP MEMBERI KESAN POSITIF BUAT DIRIKU... renung-renungkan bersama... 
"LUAS PERJALANAN.. LUAS PANDANGAN... LUAS ILMU YANG AKAN KITA KECAPI... NIKMATI SEMASA HAYATMU ADA..RENUNG-RENUNGKAN....."
salam buat semua... terima kasih kerana singgah di BLOGS shasha ni ekk.. ekk. sayang kamu semua... muahh... :):):):)

TATA!!!

Shahriah Abdullah mencatatkan sesuatu........ bersambung............

No comments: