TEKAN 'SIGN IN' NANTI KITA CUTI SAMA-SAMA EKK...

Sunday, March 20, 2011

BORONG SAKAN DI TURKI


JOM! BORONG SAKAN DI TURKI!!


DI KEDAI RUNCIT TURKI!
(tetiba suara terus slow.. hahaa...)


AHLAN WASAHLAN..... (*betul ke ejaan tu ekk...slang ala-ala Arab giteeww tau! :) MUAHahahaha.. ayat dan tajuk juga mukadimah nak kena gempak sikit! tanpa bermodalkan tiket kapal terbang dan tanpa menggunakan VISA.. akhirnya hajatku tercapai jua ke TURKI... tambah sikit lagi.... TURKI MINI MARKET! cewahh.. ewahh.. ciwahh... baik Punyer!! di mana tu??? di mana??? di Melaka... di Bukit Beruang.. hanya yang BER UANG sahaja yang boleh sampai ke situ haha.. macam i ler.. tak mampu nak ke TURKI.. kedai runcit TURKI pun jadi ler yerkkk.... boleh giteeewww???? boleh aje.. asalkan tak mengganggu kententeraman awam hehe.... mesti ada yang tertanya-tanya... dah tak ada tempat lain ke nak pergi?? tak de tempat lain ke nak shopping??? memang TAK ADA! nak cerita ler ni ekk.. i ni memang tengah kemaruk asyik ler makan masakan ARAB... ASLI ARAB.. bukan yang di masak oleh orang-orang Melayu kita.. tetapi Original punya ARAB MARI oke.. so bila dah rajin makan masakan Arab tu.. RAJIN ler pulak nak mencuba setiap resipe masakan ARAB oke.. pulak memang sejak azali memang ler suka memasak, mencuba makanan di luar dan memacam lagi yang i suka! so kali ni i nak bawak you all menghabiskan duit di KEDAI RUNCIT TURKI!

JOM!! REDAH!!
TURKI MINI MARKET!!!

APA yang ada kat situ tu????? macam-macam ada.. segalanya di bawah lebel Tulisan Arab... bermakna asli from ARAB oke... kalau dia tipu... bermakna i tak tipu you all.. tapi Pak Arab tu yang tipu i dan you all.. mauahahaaa... memula tu.. i beli....
CHEESE.....:):) say CHEESE...:):) terus tersengeh ekk.. dengan wajah tanpa make up! tetap berseri ahahaa.. poyo jerkkan.. sila abaikan wajahku yang pucat dan lesi namun tetap berseri iteeewww.... i borong cheese sebanyak idak! tahu tak kalau di pasaraya tak kira ler besau atau kecik di luar sana tu.. sepeket tu dalam RM8!! dan i pernah beli dengan harga RM12!!! TETAPI....di situ... cuba teka berapa?????? nanti kang i beritahu ekk.. haha.. bagi suspen sikit ekk..:):) sabor separuh dari iman...

Tu dia.. cili sos PaK Arab... harga di botol tu RM8 kalau tidak silap laa ekk.. rasanya pedas...ler.. takkan manis yer tak hehe.. yang ni i borong 1 botol aje.. sebab dah terbiasa dengan cili sos Malaysia.. tu ler yang terbaik...:)

TAHINA..Blaa.. blaa.. blaa.. lupa apa yang di tulis selebihnya.. itu yang di tulis kat botol tu ekk.. ini ler minyak bijan... kiranya pes bijan ler ni... masakan Arab mesti ada buh ni ekk.. sedap dan harum giteewww.. harga i tak ingat.. soweyyy.. sebab tengah rambang mata!


Cream Cheese Spread.... botol besar RM35... kalau yang kecik..  (*dalam tin kecil hanya RM3..:):)  haha...sapu kat roti sedap you..:)


Cream Cheese Spread... berjenama KRAFT. sebotol sedang cuma RM10... kalau di pasaraya dah berapa tu?? murahkan... tak payah pakai VISA.. bercakap pun pakai sign tangan jerk... Orang Arab tu tak paham apa yang ku cakap! hahaa... bantai cakap omputeh... dia mengangguk.. pastu guna sign tangan dan kepala tergoyang-goyang! gasak ko ler... hahaaa...


KURMA TANPA BIJI! waduhh ini yang tercari-cari dari dulu... yang ini asli lagi you.. sok lusa kalau ke Mekah.. nak ku borong sebanyak idak... 1 peket cuma RM8! murah giler yang oiii... buat dessert Arab 'AREEKA' memang ler best! i suka.. nanti i share resipe kat blogs masakan i tu oke..:) >>>> DI SINI RESIPE MASAKAN ARAB AKAN KU BIKIN!


MADU ASLI... tu dia.. siap dengan 'COMB' dia lagi tu ekk.. dah ler asli... murah pulak tu.. kalau tak silap hanya RM15! i borong 2 botol! nanti nak buat 'AREEKA' dessert Arab tu best tullah!


Madu lagi.... Asli.. hanya RM24.. kalau di luar berapa???? semestinya mahal kan... i beli satu jerk.. dengan alasan.. tak sudi di madu hahaa.. giler dan poyo ko shasha aiii..:):)


Kekacang Pak Arab.. memacam jenis.. segalanya ku borong.. nak ku masak apa hentah! tiada jawapannya buat masa terdekat ini... tapi akan ku coba membuat masakan menggunakan kekacang tu ekk.. RM3.50 kalau tak salah satu tin... besar tau tin tu ekk..:):) i like..:)

Ni apa kebenda pulak ni? ini ler.. tembakau untuk 'SHISHA' bukan shasha tau! shasha tu i haha.. macam2 perisa lagi you.. cakap aje nak flavour apa.. semua ada.. i tak beli ler ekk.. tengok dan share info dengan you all aje..:)


PURE SALT! hah! yang ini memang i borong sakan.. dah ler botol garam tu besauuu.. harga murah giler.. 1 botol yang tingginya lebih sejengkal setengah tu... hanya RM2.50... ahah! pernah jumpa tak kat luar??? berapa harga?? mahalkan.. situ murah oke.. nak beritahu sekali lagi.. tanpa VISA oke hahaa..:)


Biskut.. macam-macam jenis biskut ada... semuanya berserat ekk. bagus betullah.. sebab dia orang makan biskut cecah dengan cheese kot haha.. harga memang berbaloi.. RM5 lebih kot...

OLIVE... BUAH ZAITUN.... tiba bab ni i memang hampir separuh giler! hampir... hampir... namun masih dapat mengawal diriku ini haha.. tahukah anda.. botol yang besar tu dan isi Zaitunnya penuh dan bulat.. eee.. geram betul tauu... harga cuma... cuma... RM8! ko bayangkan!! mau tak ku borong... now i ask you... berapa harga kalau di luar sana tu??? i pernah beli botol kecil RM26! oke.. tu botol besar!! murah! murah!!


HUMMUS TAHINA... siapa yang biasa makan Arab mesti tahu apa ni kan.. dari kacang kuda... wah! i memang minat dengan HUMMUS ni oke.. kalau makan di kedai ARAB.. Hummus tidak akan pernah ketinggalan ku order... i like..:):)

TOMATO PASTE... waduhhh.. dah ler murah.. sekotak kecik hanya RM2.... nak masak spagethi lepas ni.. tak gethi.. gethi... jus bukak dan cempak jerk paste tu... mudah aje kan.. memang dah lama cari ni.. maksud i yang dari Arab ler...:):):)

Segala jenis Jem ada ekk.. i beli Jam buah FIG.. itu yang terkenal dan harganya murah dan juga asli...:):)

JUICE BUAH-BUAHAN!! waduhhh memang best! segar dan rasanya asli betul laa.. i tell you... sedap bangat! sekoTAK hanya RM2...:) macam-macam perasa ada ekk..:)

Ini apa ke bendanya ni????? macam sabun aje haha.. itu ler chewing gum oke.. chewingum pak arab... rasanya berangin aje ekk.. ada rasa cengkih pun yaa.. kata Pak Arab tu.. kalau lepas bershisha.. dia orang kunyah chewinggum tu ekk.. i beli.. 1kotak kecik cenonet tu cuma 20sen! sahaja..:):)

MASA UNTUK MENUTUP TIRAI....

HARGA UNTUK SEPEKET BESAR CHEESE TU HANYA RM3.70!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! i borong lebih dari 15 bijik!!!! geram dan suka punya pasal oke.. rasanya aduhaiii... memang rasa cheese hahaa...
Okaylah rasanya cukup kot takat ni dulu.. nanti i share lagi dengan you all.. keseluruhannya.. memang kedai TURKI MINI MARKET yang terletak di deretan kedai masakan arab 'DIMA RESTAURANT' sebelum ni i dah pernah sharekan... okay kedai runcit arab tu dekat seberang jalan aje ekk.. ke kiri tau kalau nak menyeberang tu.. bukan ke depan.. kena lintas jalan.. jangan lupa toleh kiri dan kanan sebelum melintas tu ekk.. kedai runcit tu bersih sangat.. sepi dan sunyi.. selain menjual barangan runcit dari Arab/Turki gasak ler entah dari mana agaknya i pun malas nak tanya sebab taukeh Arab tu tak paham bahasa hehe.. so you all nak cari barangan masakan Arab.. singgah ler disini... layanan bagus.. peramah.. walaupun hanya berbahasa isyarat.. selain dari barangan dapur tu... JUbah pun ada okeh.. lipstik dan make-up pun ada.. minyak attar juga ada... pendek kata macam-macam ada...:):) jangan lupa singgah ke sini kalau anda ke Melaka ekk... tu ler i suka Melaka segalanya ada... I LOVE MELAKA.. walaupun i bukan orang Melaka.. dan i anak Jati Johor.. penutup bicara kali ini.. I LOVE MALAYSIA LAH!!! senyum selalu...:):):)


Shahriah Abdullah mencatat sesuatu............. BERSAMBUNG........:):)


No comments: