TEKAN 'SIGN IN' NANTI KITA CUTI SAMA-SAMA EKK...

Sunday, May 22, 2011

PASAR AWAM MELAKA ~ BORONG JANGAN TAK BORONG


PASAR AWAM MELAKA ~ BORONG JANGAN TAK BORONG

Assalammualaikum... wahh!!! ke pasar besar Melaka kali ni i ekk.. untuk N3 di blogs rasanya dah pernah i masukkan.. tapi kali ni i masukkan lagi... sebab i memang suka KE PASAR BESAR MELAKA atau Pasar Awam Melaka... macam best gitewww.. kepada yang belum pernah ke Pasar Melaka tu.. boleh geledah N3 i ke pasar Melaka sebelum ini... di bawah label 'FUN AND ADVENTURES PLUS MAKAN SAKAN AT PASAR AWAM MELAKA' kat entry tu FULL INFO... yerkk.. so kali ni i bawak you all masuk ke dalam pasar basah PASAR AWAM MELAKA... basah sangat tu taklah.. tapi basah cikittt jerk.. masih boleh berjalan tak perlu sengseng seluar muahaaa... dan satu lagi... pasar awam MELAKA memang bersih! tu ler yang suka bebenau singgah ke sana tiap kali ke MELAKA yerk... lain tak de! psst.... dan tidak lama lagi.. i akan beli sebuah 'PONDOK' di Melaka.. sebab i memang teringin nak tinggal dan menetap di MELAKA.. kenapa??? tunggu tu lain N3 i cerita ekkk..:):) kepada warga Melaka... nanti berjiran ler kita ekk..:)
:
:
ini ler pasar BESAR MELAKA.. so kepada yang tidak pernah ke sana.. sudi-sudikanlah yerk.. pasar ni memang berbeza.. i yang duduk di kampung pun masih jakun tiap kali berkunjung ke sana.. memacam ada.. i tell you! murah pulak tu! peniaga di situ pun peramah dan sporting bila kita snap gambar mereka.. siap beri sokongan lagi youuu..:):) i like..:)
okay memula i bawak you all kat bahagian depan pasar tu dulu ekk... kat situ di jual pelbagai jenis sayur-mayur kampung.... dan hasil dari Negeri Melaka.. contohnya...
:
:
buah kuini... kebetulan tengah musim.. baunya memang harum!
i tak beli sebab belakang dapur rumah i pun tengah berbuah ekk..:)
:
tang ni memang i gila! yer giler kalau ke pasar melaka mesti borong...
:
:
pelam kampung!!! best! best! best! ku borong naik 10KG!!!
murah sekilo RM2.50 sahaja.. kat kampung i tak dapat harga murah macam tu oke.. nanti i nak buat kerabu.. nanti i share kat blogs masakan i ekk.. tunggu...
:
:
tempeh.. melaka.. comey aje 4 keping RM1
:
:
pucuk gajus!!!
wahhh sedapppp!!! ubat awet muda ni hehee...
satu ikat 50sen i borong 2 ikat...:):)
:
:
pucuk tenggek burung 
pun sama 1 ikat 50sen.. i borong dua ikat buat ulam cecah dengan sambal asam memang terbaik!! segauu youu!!
:
:
tapai pulut!
4 keping RM2 sedap dan manisssss naa..:)
:
:
apa tu??? ingat tak lagi?? N3 i sebelum ni pernah i borong papan pemotong dari kayu yang di buat oleh peniaga di situ kiranya klasik ler tu..  dan kali ni i datang ada papan pemotong kayu...
dari kayu tembusu!!! kuat dan tahan bertahun kata....
:
:
yer kata pak haji tu yerk... dia sampai dah kenal i dah.. datang mesti borong dan paling best mesti tangkap gambor muahaa.. so pak haji tu cakap.... cam ni.... sampaikan dak nellysha... menyengih  cenggitu guper!
kata pak haji tu.. sampai awak kahwin pun papan potong ni tahan tau!
:
:
apalagi terus ku borong.. satu jerk.. dak nelly dan dak cabin tu just tumpang posing.. ikut saiz.. kalau besar mahal cikit.. kalau kecik,... kecik ler reganya ekk.. i punya papan pemotong tu.. harga RM13 setelah di tawar.. pak haji tu bagi RM10.. terima kasih pak haji.. semangat lepas ni nak memotong aje muahaaa... i ada tempah 'sesuatu' dari Pak haji tu... bulan depan datang ambik yerk.. apa dia??? tunggu sure i share punyalah!
:
:
tu dia.. kali ni i bawak you all kat bahagian belakang.. jalan tu agak basah sedikit tapi tetap bersih... tengok tu... bersihkan?? tak ler hitam.... kat sini terdapat pelabagai jenis sayur-sayuran... terutama yang hasilnya dari ladang dan bukan dari penduduk kampung so nak cari kobis, terung, sawi hah! kat sini ler.. jom tinjau!
:
:
semuanya segauuu!! dan harga memang berpatutan sekali.... masa tu musim terung kecik comey-momey i borong banyak.. nanti i masak i share kat blogs masakan i oke..:) 
:
:
tu dia bonda kesayangan i ekk.. dia ler yang jadi tukang memilih, beli dan bayor! muahaha i cuma beli pelam dan lelain... so bila bonda yang jadi tukang memilih dan membeli... jawabnya.. puas ler snap gambor! lama laaaa.... terpaksa menunggu!!!
:
:
segar dan harga berpatutan sekali..:)
:
:
cendawan tiram.. segar!!! i like.. bonda borong 2 kg!!!
nanti nak goreng garing dengan tepung memang best!!! cicah dengan sos cili pergh... next!
:
:
ulam kacang botol, atau kacang keceper murah dan segar.. yang menyenget tu dak kerempeng nellsha!!mengeliat cenggitu...guper.. tahap bosan nunggu nanny memborong tak ingat dah nak masuk makan tengahari muahaahahhaa..
:
:
cili, karot, terung dan bermacam-macam lagik!
:
:
kebosanan.... dak nelly dan karot.. dak cabin dan terung bulat!
muahahaa....
:
:
bila laa nak selesai???? udah ler panas... bonda semakin galak membuat pilihan muahahaa
:
:
kedai menjual pakaian dan tudung pun ada.. kiranya dah kebosanan menunggu nanny ler ni sabau aje ler yerkk.. yang tukang snap pun hampir pengsan menunggu!!!
:
:
penat berposing.. bersandar pulak yerk... tang mencangkung tu no komen!!!
mungkin cabin dah tak kuasa berdiri dan bersandar muahahaaa...
:
:
antara wajah dak nellys yang dah tak ada benda nak di bikin... posing bersama buat tomato ceri!!!
:
apa pun PASAR AWAM MELAKA ATAU PASAR BESAR MELAKA is THE BEST!!!
nanti i nak try pergi pasar lain.. kita tengok best ke tak... tunggu yerkk.... yang penting sekadar berkongsi sahaja.. beli pun di situ kena bayar... bukan percuma pun.... so you all semua jika ke MELAKA jangan lupa singgah PASAR BESAR MELAKA YAA...:):)
:
:
ASAM PEDAS MELAKA????
TUNGGU... BAGI i selesaikan dulu edit gambar.. nanti i share dengan you all.. yang penting komen i jujur dan ikhlas... tiada niat lain.. sekadar berkongsi kepada semua...
:
TATA!!!



1 comment:

Unknown said...

Kat mne sy boleh dapatkan buah kuini ek? Isteri sy mengidam.. harap dpt bg pm sy info.. 0197928910